/ بلاگ / سفرگونه / پاراگلایدر چیست؟ | مراکز آموزش و پرواز+ تجهیزات مورد نیاز
سفرگونه

پاراگلایدر چیست؟ | مراکز آموزش و پرواز+ تجهیزات مورد نیاز

پاراگلایدر چیست؟ | مراکز آموزش و پرواز+ تجهیزات مورد نیاز

21 آبان 1401

.

زمان خواندن 4 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

در این مقاله از سفرانه قصد داریم به عنوان پاراگلایدر چیست؟ بپردازیم. ورزشی که آدرنالین خون شما را به شدت بالا می‌برد و تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای شما رقم می‌زند. پاراگلایدر یا چتربازی یک نوع ورزش هوایی ماجراجویانه است، که جزء ورزش‌های رقابتی و تفریحی محسوب می‌شود.

 

پاراگلایدر

 

این ورزش هیجان انگیز به دلیل تجربه بینظیر پرواز و آدرنالین زیاد یکی از محبوب‌ترین ورزش‌هایی است که بسیار بعنوان تفریح انجام می‌گیرد. بسیاری از افرادی که بصورت حرفه‌ای و مستمر این ورزش را انجام نمی‌دهند، حداقل دوست دارند برای یکبار تجربه‌اش کنند.

 

پاراگلایدر چگونه انجام می‌شود؟

تپه‌ها و کوه‌ها بهترین مکان برای پاراگلایدر سواری است. این ورزش فوق‌العاده جذاب بوسیله چتری به شکل تخته شنا اوج می‌گیرد و شخصی که پرواز را انجام می‌دهد توسط یک نشیمنگاه به شکل تاب حمل می‌شود.

 

نحوه پرواز پاراگلایدر

 

برای پرواز با پاراگلایدر خلبان (کسی که می‌خواهد با این وسیله پرواز کند) به آرامی از سطح شیبدار، در یک محیط وسیع و باز به سمت پایین می‌دود، زمانی که چتر پاراگلایدر به وسیله هوا اوج می‌گیرد، خلبان نیز از زمین جدا می‌شود و کم‌کم و به نرمی اوج می‌گیرد.

 


مطلب مرتبط: صخره نوردی | وسایل مورد نیاز + بهترین مناطق برای صخره نوردی


 

پرواز با پاراگلایدر به چه شکل است؟

نشست و برخاست با پاراگلایدر به نرمی و آرامی برابر با توان بدنی خلبان برای دویدن است. نکته جالب توجه در هنگام پرواز با پاراگلایدر این است که برای اوج گرفتن نیازی به سقوط آزاد و یا پرش از یک بلندی ندارد. هنگام پرواز با پاراگلایدر به هیچ عنوان شما ترس از افتادن یا وحشت از بلندی نخواهید داشت، مگر اینکه ترس از ارتفاع داشته باشید. پرواز با پاراگلایدر می‌تواند به چند شکل انجام بگیرد.

 

نحوه پرواز با پاراگلایدر

 

روش اول

در روش اول پرواز با پاراگلایدرخلبان با سرعت در جهت مخالف باد می‌دود و چتر را پشت سر خود می‌کشد. چتر در مواجه با باد به بالا می‌رود و در نهایت موجب بلند شدن خلبان از زمین و پرواز می‌شود. در این روش خلبان نیاز به توان بدنی بالایی برای در جهت مخالف باد دویدن دارد. در مواقعی که باد شدید باشد خلبان ابتدا در جهت مخالف باد می‌ایستد (به آن ریورز می‌گویند) تا باد چتر را از زمین بلند کند، زمانی که چتر برخواست خلبان در جهت موافق باد شروع به دویدن می‌کند و در نهایت به پرواز در‌می‌آید.

 

سطح شیب دار

 

روش دوم

در روش دوم که معمولا در زمین‌های هموار انجام می‌گیرد، اوج گیری خلبان به وسیله شیب کوه و تپه نیست. در این روش خلبان و پاراگلایدرش به وسیله یک طناب که به یک خودرو وصل است، کشیده می‌شوند. اینکار تا زمانی انجام می‌شود که چتر اوج بگیرد و از زمین جدا شود. بعد از اوج گرفتن، خلبان طناب اتصالی را از خود جدا می‌کند و در نهایت به صورت مستقل به پرواز در می‌آید.

 

پست

 

پاراگلایدر در ایران

این ورزش از سال 1374 با تاسیس کمیته پاراگلایدینگ در سازمان تربیت بدنی و زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و ورزشگاه شیرودی تهران آغاز به کار کرد. و در سال 1389 با شکل گیری انجمن ورزش‌های هوایی بعنوان متولی اسین ورزش در کشور به فعالیت خود ادامه داد. پرواز و آموزش پاراگلایدر در ایران در شهر‌های مختلفی انجام می‌گیرد اما همواره تهران و کرج بیشترین توجه را به این ورزش داشته اند.

 

پاراگلایدر در ایران

 

آموزش پاراگلایدر

آموزش پاراگلایدر در دوره‌های مبتدی و بصورت دوره‌ای در آموزشگاه‌های معتبر در شهر‌های مختلفی انجام می‌گیرد. این ورزش معمولا با تجهیزات باشگاه انجام می‌شود و تمام دوره‌های آموزش منطبق با آخرین سیلابس های این ورزش است.

 

آموزش پاراگلایدر

 

مدت زمان دوره‌های آموزشس این ورزش هوایی در سطوح مختلف و متفاوت انجام می‌شود. به صورت میانگین دوره آموزش مبتدی بین 12 تا 15 جلسه و دوره‌های بعد از آن شامل دوره‌های مستقل آموزشگاه‌ها است. این دوره‌ها معمولا شامل دو مرحله هستند.

 

دوره آموزشی مرحله اول

دوره اول معمولا به آشنایی با اصطلاحات، تجهیزات و نحوه پوشیدن و ارتباط برقرار کردن با پاراگلایدر می‌گذرد. در ابتدا این ورزش بصورت تئوری و در فضای کارگاهی آموزش داده می‌شود.

 

دوره آموزشی مرحله دوم

آموزش پاراگلایدر در این مرحله وارد فاز عملی می‌شود. در این مرحله هنرجوی خلبانی در لوکیشن پرواز برای جلسات تمرینی حاضر می‌شود.

 

مرحله دوم پاراگلایدر سواری

 

در پروازهای اول هنرجو همراه با مربی خود و با کمک او به پرواز در‌ می‌آید اما در جلسات بعدی بصورت مستقل اینکار را انجام خواهد داد.

تجهیزات مورد نیاز برای ورزش پاراگلایدر

داشتن تجهیزات مورد نیاز پاراگلایدر برای آموزش و تمرین این ورزش به اندازه داشتن بال برای پرنده مهم است. هرچند که لوازم و تجهیزات مورد نیاز این ورزش بسیار پر هزینه هستند، اما با داشتن آن‌ها شما تجربه متفاوت و بینظیری از تجربه پرواز خواهید داشت.

  • بال یا چتر پرواز
  • هارنس
  • چتر کمکی
  • کلاه ایمنی
  • واریومتر
  • بیسیم
  • جی پی اس
  • لباس پرواز
  • کفش
  • دستکش
  • چاقوی قلاب
  • صندلی پاراگلایدر

 

تجهیزات پاراگلایدر

 


مطلب مرتبط: وسائل مورد نیاز برای کمپینگ | تجربه یک سفر هیجان انگیز در طبیعت


 

از دیرباز پرواز همواره آرزوی انسان‌ها بوده. انسان‌ها همواره برای تجربه پرواز مانند پرندگان، ابزرا و وسائل گوناگونی را اختراع کردند و در میان آن‌ها امروزه پاراگلایدر نزدیک‌ترین حس به پرواز را شبیه سازی کرده است. تجربه لذت پرواز می‌تواند فراموش نشدنی‌ترین اتفاق برای هر کسی باشد. آیا شما تاکنون تجربه پرواز داشته‌اید؟  این حس لذت بخش را به چه وسیله‌ای تجربه کرده‌اید؟


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر