/ بلاگ / سفرگونه / نکات مهم کوهنوردی که حتما باید به آنها توجه کنید
سفرگونه

نکات مهم کوهنوردی که حتما باید به آنها توجه کنید

نکات مهم کوهنوردی که حتما باید به آنها توجه کنید

30 آذر 1401

.

زمان خواندن 3 دقیقه

WhatsappIconWhatsappIcon

کوهنوردی یکی از ورزش‌های هیجان انگیز و بسیار جذاب است که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. این نوع ورزش از جمله ورزش‌هایی است که هم به صورت گروهی و هم انفرادی انجام می‌گیرد. کوهنوردی معمولا جزء خطرناک‌ترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شود و ممکن است با کوچکترین سهل انگاری کوهنوردان دچار جبران ناپذیرترین آسیب‌ها و صدمات شوند.

 

ورزش کوهنوردی

 

این ورزش نیز همانند تمامی ورز‌ش‌ها مستلزم یادگیری اصول و نکاتی برای انجام آن بصورت حرفه‌ای و درست است. در این مقاله از سفرانه قصد داریم نکات مهم کوهنوردی را برای داشتن یک کوهپیمایی ایمن و درست عنوان کنیم.

 


مطلب مرتبط: صخره نوردی | وسایل مورد نیاز + بهترین مناطق


 

ورزش کوهنوردی

بسیار شاعرانه خواهد بود اگر بگوییم کوهنوری تجربه شگفت انگیز یک سفر عمودی در جهان است. در تعریف دقیق کوهنوردی توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران آمده است: هنگامی که ارتفاع مناطق پیموده شده بالاتر از 1800 متر از سطح آب‌های آزاد باشد یا کوهپیمایی انجام شده از ارتفاع 1800 تا 3000 متر بیشتر باشد؛ عمل انجام شده کوهنوردی محسوب می‌شود.

 

کوهنوردی

 

کوهنوردی یک فعالیت حرفه‌ای محسوب می‌شود که بی‌شک نیاز به آموزش درست و تجهیزات مناسب برای شروع دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای شروع کوهنوردی تنها داشتن یک کوله‌پشتی و قدم گذاشتن در اولین و نزدیک‌ترین مسیر کوه کافی است.

باید توجه داشته باشید که این ورزش مانند تمامی ورزش‌های حرفه‌ای دیگر نیاز به یادگیری نکات مهم و اصولی دارد، نکاتی که در شرایط بحرانی و حساس می‌تواند از بروز اتفاقات گوناگون و خطرناک جلوگیری کند.

 

قوانین مهم کوهنوردی

1. تجهیزات متناسب با کونوردی را به همراه داشته باشید

یکی از نکات مهم کوهنوردی برای شروع، داشتن تجهیزات مناسب و کارآمد این ورزش است. اولین و مهمترین وسیله‌ای که برای کوهنوردی نیاز دارید کفش مناسب کوه است. چنانچه اگر کفش مناسب کوه ندارید، به هیچ وجه اقدام به کوهنوردی نکنید.

نکته جالب در مورد کفش کوهنوردی انواع گوناگون آن برای هر یک از صعودها و فصل‌های سال است. برای شروع این ورزش می‌توان از کفش ساده و ساقدار کوهنوردی استفاده کرد. کفش‌های سه فصل تفریبا بهترین گزینه برای کوهنوردانی است که نمی‌خواهند انواع کفش‌های این ورزش را تهیه کنند. کفش کرامپون، کفش دوپوش و دیگر نوع کفش‌ها در موقعیت‌های متفاوت کمک حال کوهنوردان خواهند بود.

 

تجهیزات کوهنوردی

 

برخی دیگر از لوازم و تجهیزات حداقلی که برای کوهنوردی نیاز خواهید داشت به ترتیب عبارتند از: کوله پشتی مناسب کوهنوردی، باتوم، قمقمه یا بطری آب، لباس گرم (پولار، بادگیر، گورتکس)، کلاه آفتاب گیر، دستکش و شلوار مناسب کوه.

 

2. انفرادی به کوه نروید

می‌توان گفت کوهنوردی یک ورزش گروهی است پس به هیچ عنوان بصورت انفرادی برای کوهپیمایی اقدام نکنید. با توجه به اینکه شما در طبیعت و یک محیط ناشناخته هستید، قطعا در هر لحظه خطرات احتمالی هم برای شما وجود خواهد داشت.

 

کوهنوردی گروهی

 

تغییر دما و شرایط جوی، حمله حیوانات مختلف، گم کردن راه و کم بودن غذا و خوراکی همه از عواملی است که یک کوهنورد تنها را دچار مشکل جدی می‌کند.

 

3. همراه داشتن آب و غذا را فراموش نکنید

آب یکی از ضروری‌ترین مواد خوراکی برای کوهنوردی است. شما بدون آب به هیچ عنوان قادر به انجام و ادامه کوهپیمایی نخواهید بود. داشتن بطری و قمقمه آب مخصوصا در فصل‌های گرم سال یکی از اساسی‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود.

استفاده از تجهیزات کوهنوردی مانند کمل بک در این زمینه، توانایی و استقامت شما را بالا خواهد برد. با ذخیره آب زیاد توسط کمل بک علاوه بر حمل و دسترسی آسان به آن، از هدر رفت این ماده حیاتی نیز جلوگیری خواهد شد.

 

آب و مواد غذایی برا کوهنوردی

 

همیشه مقداری مواد قندی و نمکی همراه‌ خود برای مواقع ضروری داشته باشید. بسیاری از آسیب‌های جدی که در هنگام کوهپیمایی به بدن وارد می‌شود از پایین آمدن قند و نمک خون و کمبود آب در بدن است. گرفتگی یکباره عضلات، تنفس سخت و سرگیجه و حالت تهوع همه از کمبود سه ماده آب، قند و نمک در هنگام کوهنوردی است.

 


مطلب مرتبط: آشپزی در طبیعت به همراه دستور پخت چند غذای خوشمزه


 

4. گام‌های خود را تنظیم کنید

درست قدم برداشتن یکی از نکات مهم کوهنوردی است که رعایت نکردن آن از سوی کوهنوردان موجب آسیب‌های جدی به خود و دیگران می‌شود. بسیاری از افراد با گام‌های تند و شتابزده دوست دارند هرچه سریعتر به قله برسند، اما جالب است بدانید که آهسته و پیوسته قدم برداشتن یکی از نکات مهم کوهپیمایی است.

 

قدم گذاری در کوه از نکات اصلی کوهنوردی

 

قدم‌های نادرست و نسنجیده در کوه همچنین ممکن است باعث ریزش سنگ شود که در نتیجه ریزش سنگ صدمات زیادی ممکن است به سایر کوهنوردان و خود کوهنورد وارد شود. تنظیم کردن گام‌ها با شیب کوه و ضربان قلب یکی از نکاتی است که با رعایت کردن آن تجربه بینظیری را از صعود تجربه خواهید کرد.

 

5. از مسیر خود خارج نشوید

در هنگام کوهنوردی به هیچ عنوان از مسیر پاکوب کوه خارج نشوید. با خارج شدن از مسیر پاکوب ممکن است علاوه بر پرتاب و ریزش سنگ، از راه یا مسیر کوه پیمایی نیز خارج شوید. با خارج شدن از مسیر کوهنوردی امکان گم شدن را به شدت افزایش می‌دهید.

 

خارج نشدن از مسیر کوهنوردی

 

مسیرهای کوهنوردی معمولا براساس اصول ایمنی و سرعت در صعود طراحی و انتخاب شدند. پاکوب‌ها علاوه بر راحتی و ایمنی مسیر سریعتری برای رسیدن به قله محسوب می‌شوند.

 

6. انرژی خود را تقسیم کنید

شما علاوه بر مسیر صعود قله، مسیر فرود را نیز در پیش رو دارید. یک کوهنورد حرفه‌ای و آماده همه انرژی خود را صرف بالا رفتن از کوه و فتح قله نمی‌کند بلکه با تقسیم کردن انرژی خود یک صعود و فرود بی‌نقص را تجربه می‌کند.

 

تقسیم کردن انرژی در هنگام کوهپیمایی

 

پس از رسیدن به قله با مصرف آب و قند انرژی مجدد به بدن خود وارد کنید و حتما سعی کنید تا پیش از ساعت 14 از قله به سمت پایین حرکت کنید. بسیاری از شرایط جوی بد در کوهستان از ساعت 13 به بعد اتفاق می‌افتند از اینرو با فرود به موقع از خطرات بسیاری جلوگیری خواهید کرد.

 


مطلب مرتبط: بقا در طبیعت | چگونه در شرایط بحرانی و سخت زنده بمانیم؟


 

کوهنوردی یکی از مفرح‌ترین ورزش‌های هوازی است که به دلیل بی‌واسطه در ارتباط بودن با طبیعت ورزش سخت و خطرناکی نیز محسوب می‌شود. با توجه داشتن به اصول و نکات مهم کوهنوردی می‌توان از خطرات و صدمات احتمالی این ورزش هیجان انگیز کاست.


نظرات شما

برای این پست نظری ثبت نشده

ثبت نظر